Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Maaike Dijk - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Maaike Dijk - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 Februari 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo iedereen,

Hier weer een berichtje van mij.
Het gaat allemaal goed, de tijd gaat zo snel. Met mijn Spaans gaat het gelukkig ook een beetje beter.
Moet gewoon eerst denken voordat ik spreek, klinkt logisch, maar soms heb ik gewoon het geduld niet en wil ik gewoon meteen praten in het Spaans en ja dan maak ik meer fouten.
Ik heb er ook een huisgenoot bij uit Engeland en dat is wel gezellig en we zitten ongeveer op het zelfde niveau qua Spaans dus dat is ook fijn als we ´s avonds met z´n alle aan de tafel zitten voor het avondeten. Wat meestal bestaat uit frigoles (=gepureerde bruine bonen), gebaken ui en natuurlijk de tortillas.
De tortillas in Mexico vond ik lekkerder, terwijl de vrouw des huize het hier zelf maakt, echt nog op een houtsvuurtje.

Beginnen bij de verschillen.

Er heerst hier veel armoede. Wat wij in Nederland zo vanzelfsprekend vinden, hebben ze hier niet.
Bijvoorbeeld,ik breng mijn was naar een wasserij aan de overkant van de straat, en omdat ik de hele dag op school ben had de vrouw (Deborah)des huizes gezegd, ik haal het wel voor je op, heel lief dus.
Toen ik thuis kwam kreeg ik dus mijn schone kleding, vervolgens kwam ik in de bijkeuken en zag ik een aantal grote emmers met hun eigen was, bleek dus dat ze het zelf allemaal nog met de hand moet doen, toen voelde ik me wel een echt luxepaard....
Maar men heeft hier wel allemaal een mobieletje heel raar.
De vrouwen lopen hier in traditionele kleding.
En alles wordt op het hoofd gedragen, het kan een handtas, een pan of een zak met houtjes zijn.
De vrouwen zijn hier echt sterk!
Hier wordt ook erg veel met de hand gedaan.
Zoals bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, waar wij signalen en waarschuwingsborden gebruiken, staat hier een mannetje met een rode vleg de hele dag te zwaaien (met het risco dan men hem te laat ziet..).

Hier als je samenwoont, dan krijg je de ¨stempel¨dat je getrouwd ben, ook is dat dus niet zo.
Gaat de relatie dan over, dan kan je alleen nog een keer samenwonen, met iemand die de zelfde ervaring heeft gehad, je krijgt dus echt een stempel!

O, ja er wordt hier bier gedronken alsof het water. Net weer wat jongeren ontmoet, ze hebben zo´n 4 liter bier per persoon op een ze zijn een beetje aangeschoten, maar niet echt dronken.
In het uitgaansleven, vind je jongeren met 1 liter bier in hun handen, echt ongelovelijk (voor mij dan, de nugtige zelve) en het kost iets minder dan 2 euro.
Dus voor onze normen zou je dus heel goedkoop dronken kunnen worden!!



  • 22 Februari 2009 - 15:48

    Christine:

    Verschillen... ook het weer :-)
    Wat kunnen andere delen op de wereld toch anders zijn. Wat hebben we het hier toch goed. Rob en ik zijn naar de film geweest. The curious case of Benjamin Button. Mooie film.
    We hebben nu ook digitale tv en heb net de film Simon gekeken. Weer een mooie film. Mijn zwager komt net binnen, dus ik ga afsluiten. Hij komt (bijna) altijd op zondag gezellig bij ons eten. Leuk om je verhalen te lezen! Als 't goed is begin ik 23/3 bij mijn nieuwe job. Morgen weer een bijeenkomst van Eventmanagers :-) in Zwolle. Heb deze week gratis de griep gekregen, dus heb weinig meegemaakt deze week.

    Eet smakelijk, liefs Christine

  • 02 Maart 2009 - 06:22

    Niek Zimmermann:

    Dag Maaike,
    je gaat lekker. Guatemala! Ben heel benieuwd naar de natuur. Ik zie dat jij vooral de cultuur opzoekt. Heel leuk. Ben zelf net terug uit Zwitserland.Een indrukwekkende natuur. Lees graag wat je volgende bestemming is.
    Heel veel plezier,
    Niek Zimmemrann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Maaike

Bahamas

Actief sinds 20 Nov. 2008
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 13408

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2009 - 03 December 2009

Miami

17 Mei 2009 - 03 Oktober 2009

Barcelona

03 December 2008 - 28 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: